به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «بلاغ»؛ حجتالاسلام حسین انزایی، در مراسم گرامیداشت یومالله ۹ دی و ششمین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، با تأکید بر ماهیت «شناختی» فتنهها، ۹ دی را نقطه تثبیت بصیرت ملی و شکست پروژه جنگ نرم دشمن دانست.
وی سخنان خود را با روایتی عینی از حضور رهبر معظم انقلاب در جریان کمکرسانی به سیلزدگان آغاز کرد و گفت: در بحبوحه سیل، مردی با چهرهای آفتابسوخته و دستانی لاغر، با شلواری بالا زده و کیسه آردی بر دوش، در گلولای در حال کمک بود. وقتی پرسیدند مسئول نیروهای امدادی کیست، همان مرد گفت: سیدعلی حسینی خامنهای است.» امام جمعه زاغمرز این تصویر را نماد رهبری میدانی، بیتکلف و مردمی دانست.
امام جمعه زاغمرز با استناد به آیه ۱۹۱ سوره بقره «الفتنة أشدّ من القتل» اظهار داشت: فتنه یعنی ایجاد تردید در باورها و اعتقادات؛ و این خطرناکتر از قتل است، چراکه مؤمنِ دچار تردید، در عین حیات، دچار مرگ معنوی میشود. دشمن در جنگ شناختی، هیبریدی و نرم، پیش از هر چیز مغزها را هدف میگیرد؛ مشروعیتزدایی، اعتبارزدایی و اعتمادزدایی، مراحل اصلی این نبرد است.
نظریه حلقههای پنجگانه و تطبیق آن با فتنهها
انزایی با اشاره به نظریه «حلقههای پنجگانه واردن» تصریح کرد: پس از شکست آمریکا در ویتنام، این نظریه با تمرکز بر رهبری، فرماندهان، زیرساختها و جامعه شکل گرفت.
وی خاطرنشان کرد: حمله به بیت رهبری، شورای عالی امنیت ملی و فرماندهان در جنگهای اخیر، مصداق همین الگوست که هدف نهایی آن، اغتشاش، هویتزدایی و تغییر نظام است؛ نقشهای که با هوشیاری مردم نقش بر آب شد.
فتنه ۸۸؛ امتداد کودتاهای مخملی
امام جمعه زاغمرز فتنه ۸۸ را در امتداد کودتاهای مخملی و رنگی در صربستان، گرجستان، اوکراین و قرقیزستان دانست و افزود: این پروژهها با حمایت آمریکا، بنیاد سوروس و شبکه رسانهای غرب، عمدتاً در بستر انتخابات شکل گرفتند. استفاده از رنگ و نماد، متهمسازی ساختار حاکمیت، ناجیسازی معترضان و فشار برای ابطال انتخابات، الگوی مشترک همه این کشورها بود؛ الگویی که در ایران نیز آزموده شد اما شکست خورد.
انزایی تأکید کرد: هدف اصلی این فتنهها، مشروعیتزدایی از نظام اسلامی، تضعیف باورهای دینی و سلب اعتماد مردم بود، اما حماسه ۹ دی نشان داد این ملت در بزنگاهها راه خود را میشناسد.
مثلث پیروزی در ۹ دی
وی سه عامل را در خلق حماسه ۹ دی مؤثر دانست: تدبیر و شجاعت رهبری در خطبه ۲۹ خرداد و مرزبندی شفاف حق و باطل؛
حضور آگاهانه مردم با وجود نقدها و مشکلات، اما بدون پذیرش ذلت غرب؛
نقش خواص بصیر که در مقابل سکوت و انفعال برخی دیگر، به میدان جهاد تبیین آمدند.
امام جمعه زاغمرز با اشاره به مکتب شهید سلیمانی گفت: حاج قاسم نماد تبعیت کامل از ولایت، بصیرت در جنگ شناختی و امیدآفرینی بود. جنگ تمام نشده و پیچیدهتر شده است؛ امروز شرط شهید شدن، «شهید بودن» است. وصیتنامه حاج قاسم منشور بصیرت است و هرکس دچار تردید شد، باید به آن رجوع کند.
انزایی افزود: شهدای ما سه ویژگی داشتند؛ معنویت عمیق، رضایت از تقدیر الهی و استفاده حداکثری از فرصتها. هدف همه یادوارهها و مراسم شهدا، یک جمله است: در مسیر شهدا بمانیم و شرمنده آنان نشویم.
دی؛ ماه بصیرت و حفظ انقلاب
وی با اشاره به تقارن شهادت حاج قاسم با ایام ۹ دی خاطرنشان کرد: اگر بهمن ماه، ماه معرفی انقلاب است، دیماه، ماه بصیرت و حفظ انقلاب است. همانگونه که امیرالمؤمنین(ع) در صفین هم مالک اشتر داشت و هم عمار، امروز نیز جامعه به هر دو نیاز دارد؛ مجاهد میدان و مجاهد تبیین.
امام جمعه زاغمرز در پایان با دعا برای حل مشکلات معیشتی جوانان، تعجیل در فرج امام زمان(عج) و توفیق ادامه راه شهدا، سخنان خود را به پایان رساند.